Etter en stund med erfaring innen 3D illustrasjoner og mange undersøkelser på youtube, på diverse nettsider og forum har jeg kommet frem til at det er 6 trinn som må klaffe sammen for å lage en god illustrasjon. Disse trinnene er:

  • Et bestemt mål
  • Gode 3D modeller
  • Riktig materialer
  • Dybde
  • Kontrast og lys
  • Komposisjon og etterbearbeiding

Jeg påstår ikke at min fremgangsmåte er den riktige, men den fungerer for meg. Har du andre fremgangsmåter eller mener jeg har glemt noe så vil jeg gjerne høre mer om dette.

For å forklare det jeg mener nærmere har jeg valgt og lage en liten modell som viser en sittekrok med en vegg til vegg bokhylle, et lite bord, en åpen dør inn til et naborom og et vindu som lyser opp sitteplassen.

Jeg kommer til å vise trinn for trinn hva som skjer med illustrasjonen etterhvert som trinnene blir fulgt . Forhåpentligvis blir illustrasjonen bedre 🙂

Bildet under viser utgangspunktet, med fire spottlys over sitteplassen og alle fargeflater er farget hvite uten tekstur og glans som eneste bearbeiding. Stilen «interiør» er slått på, men fargekorrigering er slått av.

Ja, jeg gjør dette bildet mye dårligere enn det behøver å være bare for å understreke et poeng.

Trinn 1 av 6. Lær å lage 3D illustrasjoner. Trinn for trinn beskrivelse.

TRINN 1 – ET BESTEMT MÅL

Før man i det hele tatt begynner på en illustrasjon må man spørre seg selv hva man ønsker å oppnå med denne illustrasjonen. Skal man selge en drøm, fronte et bestemt produkt, skape en kunstnerisk stemning eller er målet å skape et fotorealistisk bilde? Hvem er kunden og hvem er betrakteren?

Først når spørsmålene over er besvart kan man begynne å jobbe med målrettet med sin illustrasjon.

I dette tilfellet så er det fotorealisme som er hovedmålet, kunden er min blogg da jeg vil at du skal lese innlegget og betrakteren er den som leser dette. I tillegg har jeg et underordnet mål med å lære bort noe.

Før jeg i det hele tatt kan forsøke å nærme meg et fotorealistisk bilde må jeg skape en modell som er troverdig. Jeg har behov for en historie om den eller de  personene som bruker dette rommet. Jeg har valgt at dette rommet blir brukt av en person med interesse for fotografi (bildekunst + kamera), historie og kunst (statuetter i bokhyllen) og litteratur (bøker!). Rommet blir brukt som et avslappingsrom hvor man kan trekke seg tilbake og slappe av.

På bildet under har jeg tilført personlighet. Kanskje litt for mye…

Trinn 2 av 6. Lær å lage 3D illustrasjoner. Trinn for trinn beskrivelse.

TRINN 2 – GODE MODELLER

Bildet over harmoniseres ikke helt med historien vi har laget for personen som bruker rommet. Fargene er veldig mye rødt i ulike varianter. Tekstilene på gardinen og putene er barnemotiver noe en mer sofistikert fotograf og bokinteressert person kanskje ikke ville valgt. Her ble det litt for mye av det gode. Så jeg endret litt mer på fargene og kom frem til dette resultatet:

Trinn 3 av 6. Lær å lage 3D illustrasjoner. Trinn for trinn beskrivelse.

På dette bildet er fargene mer dempede, trestukturene i bildet harmoniserer med hverandre, trykket på tekstilene er mer voksent, og det er lagt inn flere guloransje fargeklatter som komplementerer den blålige gråfargen. Dette gir et varmt uttrykk som er voksent, men samtidig lekent uten å bli barnslig.

Med farger på veggene ser vi også detaljene bedre i grunnmodellen. Gulvlistene og omrammingene ser svakt avrundet, taklisten er profilert og detaljer som lysbrytere, stikkontakter og kjeden på liftgardinen er med på å gjøre bildet mer realistisk.

Se detaljene her:

Lær å lage 3D illustrasjoner. Trinn for trinn beskrivelse.

Det er fort gjort å tro at slike ting ikke blir lagt merke til, men det er disse små detaljene som kan være det lille dyttet en 3D-modell trenger å blir tatt for å være fotorealistisk. En rett list, forenklet vinduskarm eller ingen lysbryter kan være det lille som sladrer om dette er en illustrasjon eller ikke.

Stikkontakten og lysbryterne fant jeg på 3DWarehouse.

TRINN 3 – RIKTIGE MATERIALER

Nå som formen og fargene er banket, kan vi se litt nærmere på selve materialene. Det er ingen materialer som ikke gir fra seg refleksjon, det er bare forskjell i hvor mye refleksjon de gir fra seg. En grov murstein vil gi fra seg mye mindre refleksjon enn et forkrummet glatt materiale som en kran. Ingen materiale er perfekt og homogent. Hvis noen tar på en glatt pusset vegg så vil de sette igjen et avtrykk, et om et materiale blir ripet opp så vil dette synes i bestemte vinkler. Også er spørsmålet, er det egentlig noen materialer som er helt glatte?

Det er her normal map og refleksjon kommer inn i bildet. I Lumion som jeg bruker justeres dette når man velger materiale. Les mer om normalmap her.

Lær å lage 3D illustrasjoner. Trinn for trinn beskrivelse.

Hvis du legger inn en farge i det øverste feltet for Diffuse map så blir materialet du har valgt farget i denne fargen. Lumion kan lage normal maps ut fra diffus map, men siden fargen som ble brukt ikke har ujevnheter så har ikke Lumion noen å oversette til normal map og veggen blir flat og homogen. Selv om overflaten på veggene skal være matt og pusset så er ikke overflaten helt jevn. Det vil være spor etter pensel eller rull når man har malt og det vil være spor etter bruk av rommet, f.eks et håndavtrykk. Det må derfor lages en normal map med glossmap knyttet til alpha kanalen. Dette gjør jeg i Substance og i Photoshop (nb. du må ha fullversjon). Se video i innlegget om Normal map som viser hvordan dette kan gjøres.

GJØRE SMÅ ENDRINGER

Husk også når du jobber med materialene at alt er blitt brukt, så det vil være en eller annen form for slitasje på materialet. Dette kan du enkelt justere ved øke eller minke baren merket forvitring. Det er også mulig å velge mellom 9 ulike typer forvitring.

En annen ting å tenke på er runde kanter. Ingen ting som er menneskeskapt har 90 grader skrap vinkel. Det vil være en eller annen for for avrunding på hjørnene. Se nøye over møblene i  din egen bolig så ser du at dette ikke stemmer. Lumion har en engen bar som lar deg endre avrundingen på det valgte materialet. Noe som betyr at du slipper å tenke på dette når du lager dine modeller. De kan godt være 90 grader. Programmet blir også lettere å jobbe med da det er færre polygoner som benyttes i selve 3D modellen.

Modellen ser nå slikt ut. Det ser ikke ut som om det er gjort mye endringer, men dette er noe som kommer bedre frem når lyssettingen og de siste innstillingene er gjort før endelig render.

Trinn 4 av 6. Lær å lage 3D illustrasjoner. Trinn for trinn beskrivelse.

TRINN 4 – DYBDE

Når det kommer til illustrasjoner så er det en ting jeg spesielt har fokus på og det er dybden i bildet. Med utdanning innen  tegning, form og farge,  kunsthistorie og  arkitektur har jeg fått min dose med bildeanalyse og viktigheten med dybde i bildet er noe jeg har lagt spesielt merke til. Jeg vil da dra frem forgrunn, mellomgrunn og bakgrunn i bildene spesielt. Disse tre dybdene i et bilde er med på å plasser en illustrasjon i en virkelig verden.  Den nære og følbare forgrunnen, den visuelle mellomgrunnen du ønsker å nå og bakgrunnen i det fjerne som viser til verden utenfor.

Dette er noe som også bør vises i visualiseringer. Dette har jeg forsøkt å få med i min illustrasjon. Ut gjennom vinduet sees bakgrunnen, en verden utenfor. I rommet ved siden av sees mellomgrunnen og i forgrunnen sees det kjente og nære.

Trinn 5 av 6. Lær å lage 3D illustrasjoner. Trinn for trinn beskrivelse.

TRINN 5 – KONTRAST OG LYS

Nest siste trinn er lyssettingen. Blir denne feil, blir alt feil. Lys kan komme fra sola, direkte eller reflektert fra himmelen eller via kunstig belysning. Interiørmessig så er det den kunstige belysningen og reflektering fra overflater som er lyskilder. Noen gange kan solen slippe inn gjennom vinduet. Husk også på å justere omniskyggen. Ominskygge brukes for å gjøre områder som ikke får direkte lys mørkere. Eksempler på dette er innsiden av en vegg der det er et vindu som slipper inn mye lys, eller tett oppunder taket langs listene.

Hvis du jobber i Lumion må du huske på å justere hyperlight da dette gir mer korrekte refleksjoner. Justering av hyperlight vises ikke i forhåndsvisningen så du må teste deg frem for å oppnå ønsket resultat.

Jeg gjorde ikke den store endringen for å komme frem til dette bildet. Spotten ble litt justert i lysstyrke, solretningen ble endret så solen stråler inn vinduet og en lyskilde ble lagt til bak ståpunktet for å simulere en taklampe.

Trinn 5 av 6. Lær å lage 3D illustrasjoner. Trinn for trinn beskrivelse.

TRINN 6 KOMPOSISJON OG ETTERBEARBEIDING

Nå skal jeg endelig justere det mange sikkert har irritert seg over, brennvidden og vinkelen bildet er tatt fra. Standard i Lumion er 15 mm brennvidde, dette tilsvarer en vidvinkellinse og som dere ser på bildene over så det noe feil med vinkelen på disse bildene. Bordet i front har fått en litt vridd vinkel.

Ved å justere brennvidden til et sted mellom 35-45 mm så stemmer dette mer med den synsvinkelen vår.

Her ser dere noen bilder hvor brennvidden er justert til 35-40 mm og med 2 punktperspektivet slått på, tatt fra tre ulike vinkler. På disse bildene har jeg kommet ned på gulvet og tar bildet fra en vinkel som tilsvarer å sitte på huk når man tar bildet.

Resultatet av 3D illustrasjon med sittebenk. Trinn for trinn beskrivelse.

Resultatet av 3D illustrasjon med sittebenk. Trinn for trinn beskrivelse.

Resultatet av 3D illustrasjon med sittebenk. Trinn for trinn beskrivelse.

KONKLUSJON

Alle ledd i denne 6 trinnsprosessen er like viktige da hele illustrasjonen faller sammen om man tar bort et trinn. Selv om trinnene er ramset opp som 6 trinn så er det ikke nødvendig å følge disse slavisk. Hver illustrasjon man lager er svært prosjektavhengig med tanke på hvilket trinn man begynner på. Det er selvfølgelig mulig å bevege seg frem og tilbake mellom trinnene.

Jeg håper denne artikkelen gir dere inspirasjon til å fortsette videre med 3D illustrasjoner. Send meg gjerne lenker til deres egne illustrasjoner via facebook, instagram eller twitter.

Takk for meg!

3D illustrasjoner signatur
  • 3D illustrasjoner 6 photoshop teknikker alle 3D illustratører bør kjenne til

  • lage 3D illustrasjoner