SPONSET INNLEGG. Når man lager illustrasjoner i DDS så har man noen ganger behov for å legge inn sine egne materialer. Man har mulighet til å legge inn egne bildefiler (også kalt «diffus map» eller «base map») og i tillegg kan man legge til en bump fil (også kalt normal map). Vi skal nå se nærmere på hvordan man gjør dette og hvilke valgmuligheter man har i material filen i DDS. Kledningen på boligen under er det materialet som blir benyttet som eksempelmaterial.
Bildet under viser hvordan en bolig ser ut hvis man bruker «tegneserie-render» funksjonen i DDS. Det er kledningen kalt «liggende kledning natur 06» som du finner i undermappen «Utvendige vegger i tre» som er brukt.
MATERIAL-FILEN
DDS brukere kjenner sikker igjen dette vinduet med materialkoblinger. Her er ID-beskrivelsen (navn på objekt) linket til et material og et ID-nr. ID-beskrivelsen og ID-nr kan ikke kobles fra hverandre, det er kun materialet som kan byttes ut. Grunnen til at noen av materialene har engelsk navn er fordi filen er delt med en engelskspråklig bruker.
KOPIER ET EKSITERENDE MATERIALE
Når jeg legger til egne materialer starter jeg med å kopiere et eksisterende. Det gjøres ved å velge et material og trykke på knappen «kopier». Da får man opp et nytt material som i mitt tilfelle heter «Liggende kledning natur 06 (T) kopi». Se nederste felt med blå markering på vinduet under. Legg merke til at filen du kopierer blir liggende i samme undermappe som originalen.
GI NYTT NAVN OG BESTEM TYPE REFLEKSJON
Når jeg legger til nye materialer foretrekker jeg å starte navnene med _. Det er fordi da kommer de øverst i undermappen av materialer og jeg får samlet alle mine nye materialer på et sted og ikke spredt gjennom hele mappen.
Under neste felt kan man velge ulike typer refleksjoner. De ulike variantene åpner ulike innstillinger litt lengre nede under «Tilpassing». Jeg foretrekker å bruke «Phong» som refleksjon da det gir en jevn overflate med jevn lysfordeling.
HENTE INN BILDEFILER
I høyre kolonne under rammen med «bildefil» er det mulig å laste opp to filer, en teksturfil (diffus) og en bump fil (normalmap).
Du finner flere ulike varianter av beiset kledning på denne siden sammen med normalmap som du står fritt til å bruke. Se innlegget om beiset kledning her. Under vises noen av eksemplene.
FINJUSTERING AV SKALA
Når man henter inn en ny bildefil i et materiale som er kopiert arver man innstillingene på forrige bilde. Det er ikke sikker det er de riktige innstillingene for din nye fil. Se bare på bildet under, her er kledningen alt for bred. Dette justeres i rammen «bildefil», hvor repetisjon av teskturen i x og y retning settes. Jeg synes at verdiene x=0,1 og Y = 0,05 er passende for denne teksturen. Sammelign bildene under så ser det ut som om at bilde 2 har en kledning i «riktig størrelse» som er ca 12-15 cm bred.
Her er et utsnitt som viser detaljene i kledningen godt.
TILPASSING
I venstre kolonne under tilpassing er det en rekke innstillinger. «Omkringliggende/Amb.» er innstillinger på hvor mye lys fra omkringliggende omgivelser som vises. Innstillingen spredning er hvor mye lys som spres. I eksemplene under har jeg skrevet inn en høy og en lav verdi i dette feltet for å vise forskjellen.
ENDELIGE INNSTILLINGER
Og her er mine endelige innstillinger.


TOPP 5:
o Lage 3D illustrasjoner
o Her er trikset som lar deg rydde opp i kommandofila på få minutter!
o Slik lager du en mer brukervennlig 3ds-fil i DDS
o Slik komponerer du dine illustrasjoner som et maleri
o Last ned filer

FLERE INNLEGG MED DDS:
o Her er trikset som lar deg rydde opp i kommandofila på få minutter!
o Kaster du bort tiden på å jobbe dobbelt? Slik kan du jobbe smartere
o 3 ulike måter å fremstille kjøkken på i DDS
o 7 ulike grader av intensitet
o Se de store variasjonene i baderomsmøbler
o 2o ulike verdier av temperatur på illustrasjonene
o Slik setter du inn en 3ds-fil i DDS
o Slik løfter du dine illustrasjoner i DDS ved å benytte deg av bakgrunnsbilder
o Slik legger du til egne materialer i DDS
o Hvordan jobbe med DDS i en tidlig fase
o Treenighet innen rendering
o Slik lager du en mer brukervennlig 3ds-fil i DDS
BYTTE TEMA:
TIPS o MEDLEMSFORDELER o MATERIALER o LUMION o 3D MODELLER o DDS o PHOTOSHOP
