SPONSET INNLEGG. Her vil jeg vise dere et eksempel på hvordan man kan løfte sine render fra DDS  ved hjelp av modeller i Sketchup. Innlegget forutsetter at grunnleggende Sketchup og DDS kunnskaper er på plass. Teknikkene som brukes er enkle og lette å ta i bruk.

UTGANGSPUNKT

Jeg benytter samme bolig som jeg har brukt i tidligere innlegg og jobber videre på denne. Under ser dere at boligen er hentet inn i Sketchup fre en 3ds fil som er generert ut i fra DDS.

LISTVERK

Jeg foretrekker å lage mine egne lister fremfor å benytte de som er med i DDS. Dette gir meg litt flere muligheter med tanke på plassering og utforming av selve profilen på listene. Første steg er å plassere boligen fra DDS i Sketchup så origo fra DDS er på samme plass som origo i Sketcup. Dette gjør alt mye enklere senere når du skal sette sammen modeller for da er det bare å plasser modellen i origo 🙂

Under ser dere at jeg har tegnet noen linjer. Det er linjer som markerer taklist og gulvlist i modellen. De er tegnet opp langs gulvet og taket inne i DDS modellen. Modellen er flyttet til siden for at dere skal kunne se linjene som er tegnet. Der det mangler linjer langs gulvet er der hvor det er dører.

PROFILER

Neste steg blir å bestemme seg for profilene man ønsker i endelig render. Jeg har valgt en profilert taklist (til venstre) og en avrundet gulvlist (til høyre). disse tegnet jeg opp på en flate i Sketchup og slettet flaten rundt profilene. Det gav meg disse grunnformene, hvor jeg har økt tykkelsen på flatene i bildet til høyre:

FOLLOW ME

«Follow me» er en av favorittknappene mine i Sketchup. Den er plassert i kolonne 2, rad 9 i verktøysettet i mitt oppsett. For å bruke denne knappen tar man en kopi av flaten på profilene man har laget, orienterer den riktig i forhold til linjene man har tegnet og flytter denne figuren så hjørnet på profilen står på linjen (bitte liten blå figur på bildet). Deretter markerer man alle linjene denne profilen skal gå langs, deretter trykker man på flaten i profilen.

Og visps, som med magi, så har man profilerte lister. Se detaljene i bildet under. Kjenner du igjen profilen?

Gjør det samme med profilen på gulvlistene og plasser profilen for gulvlistene langs linjene på gulvet og lag lister. Legg merke til at man kun kan bruke «follow me» på sammenhengende linjer, så man må gjøre dette i to omganger hvis man har delt opp linjen i to som jeg har gjort.

OMRAMNING

Neste trinn blir å få på omramningen. De setter jeg boligen tilbake i origo og tegner firkanter over alle vinduene og dørene i rommet. Når jeg igjen flytter boligen til siden har jeg en modell som ser slik ut:

Flatene i vinduene trenger jeg ikke så jeg fjerner disse og står kun igjen med en linje som er en omramning på vinduene og dørene.

Jeg bruker på nytt «follow me» knappen for å lage omramningene. Jeg lager først en profil, som egentlig er den samme som gulvlisten med avrundet på to hjørner, som jeg kopierer og plasserer langs alle linjene for å tilslutt bruke «follow me» knappen og vips så er listene på plass.

EKSPORT OG IMPORT

Jeg har ikke lenger bruk for boligen i Sketchup, så jeg sletter den og jeg sletter også malene med profiler som jeg laget. Filen i sketchup kan nå lagres som Skethup-fil (.skp format) og eksporteres i 3ds format. Denne 3ds filen kan hentes inn i DDS-filen din ved å sette inn en 3ds fil. Det gjøres slik:

ORIGO

Hvis du har laget Sketchup filen med origo på samme plass som origo i DDS så skal det ikke være noen problem med å få en perfekt plassering av listverket i DDS. På bildet under kan dere se at listverket langs taket, gulvet og rundt åpningene er perfekt plassert:

MØBLERING

Møbleringen på bildet er med møbler fra DDS. Enkel skinnsofaer, en TV-reol, enkelt sofabord og merkelige gardiner…

3D WAREHOUSE

Jeg liker ikke disse modellene og foretrekker å ha litt mer liv og røre i mine illustrasjoner. Jeg går derfor tilbake til Sketchupmodellen min og importerer diverse modeller fra 3D warehouse samt noen modeller av mennesker i 3D jeg har kjøpt. Modellen i Sketchup ser slik ut. Den eksporterer jeg som 3ds fil.

IMPORT

3ds filen henter jeg så inn i DDS og plasserer med origo i origo. Det er mange linjer på denne modellen så hvis du har en pc med lavt minne så kan det tenkes at programmet krasjer. Jeg anbefaler å lagre ofte når man jobber med dette. Man kan også finne vinkelen man ønsker å lage render fra på forhånd og lagre denne vinkelen. Da slipper DDS å jobbe så mye med endringer i 3D og risikoen for krasj er mye mindre. Jeg har kraftig minne på pcen min så dette er ikke et problem til meg.

INNSTILLINGER

Jeg plasserer kun et lyspunkt i bildet og forsøker å treffe lyspæren i lampen over bordet. Jeg gjør ingen andre innstillinger og trykker på renderkappen. Tiden det tar å rendere bildet er avhengig av blant annet skjermkortet ditt. Min pc er oppgradert med tanke på at slikt arbeid skal gjøres. Under ser dere resultatet etter 15 minutter. DDS bruker lang tid på å rendere bildene og vise en forhåndsvisning. Det ble noen hvite linjer i min forhåndsvisning, men de ble ikke synlige etter at jeg lagret dette som bildefil. Det tok ytterligere 15 minutter.

ETTERARBEID

Jeg synes at bildet ble mørkt og valgte å endre lyset litt i photoshop. Jeg fjernet den lille skyggelagte trekanten som dukket opp i taket. Det er mulig det er en liten form i lampa som gjør at det blir skygge der. I tillegg justerte jeg lyshet/kontrast og glød (vibrance) for å få det hvite hvitt og litt mer livlige farger. Under er resultatet, slett ikke verst å få laget dette i et program som ikke har render som hovedfunksjon.

3D illustrasjoner signatur
  • 3D illustrasjoner 6 photoshop teknikker alle 3D illustratører bør kjenne til

  • lage 3D illustrasjoner