HVA DU FINNER OM Å LAGE 3D ILLUSTRASJONER I DETTE INNLEGGET

Jeg har fått en del spørmål om hva denne bloggen handler om og vil i dette innlegget gå gjennom alle aspektene vedrørende min blogg. Så heng med her er det mye informasjon som kommer. Innlegget er ment som en samleside som forklarer alle elementene ved denne bloggen og undersidene. Her vil du finne mine tanker rundt det å lage 3d illustrasjoner og hvordan du gjør dette. Innleggene er ikke ment å følges slavisk, men er kun ment som en inspirasjon og deling av den kunnskapen jeg har tilegnet meg.

HVEM ER JEG

Mitt navn er Marianne Sandmark og jeg er arkitekt med en interesse for 3D illustrasjoner innen arkitektur. De siste to årene har jeg forsøkt å lære meg selv hvordan man lager 3D illustrasjoner ved å lese mye om temaet på nettet, lese forum og se youtubevideoer.

MINE STUDIER:

  • Tegning, form og farge på videregående

  • Bachelor i kunsthistorie, NTNU

  • Mastergrad som arkitekt, NTNU

TEMAER JEG INTERESSERER MEG FOR:

  • Illustrasjoner av arkitektur

  • Interiørstiler

  • Arkitekturstiler

  • Farger og fargeteori

  • Komposisjoner og fargeteori

  • Historie og vitenskap

  • og alt mulig annen rart som man kun har nytte av hvis man deltar i en quiz

JURIDISK NAVN

Bloggen driftes som et enkeltpersonsforetak og følger de gjeldende reglene for dette.

Marianne Sandmark ENK
org. nr: 991 096 833

DAGJOBB VS BLOGG

Jeg jobber til daglig som arkitekt hos Idehusgruppen og driver denne bloggen på deltid.

KONSEPT

I mars 2017 bestemte jeg meg for å sette meg litt mer inn i fremstillinger av boliger i 3D. Jeg valgte å investere i renderprogrammet Lumion og tilleggsprogrammet Sketchup. Når jeg startet opp var det ingen kurs tilgjengelig på bruk av programmene på norsk, men det er store mengder tilgjengelig materiell på diverse forum og youtube.

SELVLÆRT

Jeg satte da igang med å lese meg opp på emnet og så utallige videoer. Noe var svært informativt, andre var overhode ikke det. Jeg savnet en norsk side å støtte meg til. Da jeg ikke lyktes med å finne en side så tenkte jeg, «ja, ja da får jeg lage min egen side da».

BLOGGENS UTVIKLING

Det startet med en blogg som har vokst seg litt større til å bli en mer bloggbasert nettside om 3d illustrasjoner. Siden er konstant under utvikling da mine kunnskaper også er det. I blogginnleggene vil jeg dele de erfaringen jeg får når jeg lager illustrasjoner. Mine tips er på ingen måte ment å være fasitsvar, men de kan hjelpe deg til å komme videre.

HVA VIL DU FINNE I BLOGGEN OM Å LAGE 3D ILLUSTRASJONER

Bloggen er delt opp i teamer for å gjøre det lettere for deg å velge å lese om spesifikke tema. De samme temaene vil gå igjen på alle mine nettsider og i de sosiale mediene jeg benytter meg av. Se etter mine lyse grønne innlegg. Temaer merket med * er temaer jeg kommer til å skrive innlegg om. Temaer merket med ** vil også komme, men ikke nødvendigvis som eget tema.

GENERELLE TIPS

Under generelle tips vil jeg ta opp temaer som omhandler det å lage 3D illustrasjoner uten at det er programvare spesifikt. Eksempler på dette kan være hvordan lage bedre illustrasjoner, tips om nettsider verd på sjekke ut eller generelt om filformater.

MATERIALER

Under dette temaet vil jeg fokusere på bruk av materialer og hvordan man kan lage disse selv.

DDS

DDS er programvaren jeg benytter meg av når jeg tegner opp boliger eller har behov for å tegne opp dwg filer. Dette programmet er mye brukt av firma som er innen småhusmarkedet, som f.eks Idehus og Boligpartner. Det jeg skriver om i innleggene med DDS har nødvendigvis ikke så mye med det å lage 3D illustrasjoner, men mer om forberedelse for å lage disse illustrasjonene. DDS har en egen modul som lar deg lage render i dette programmet. Det er best egnet til illustrasjoner av eksteriør.

LUMION

Lumion er et nederlandsk firma og et program som lager illustrasjoner i sanntid. Innlegg under temaet Lumion vil vise hvordan man kan lage 3D illustrasjoner i dette programmet og tips om hva man kan gjøre i programmet. I fremtidige innlegg vil det komme flere innlegg som gjennomgår trinnvis hvordan man lager en 3D illustrasjon i dette programmet.

3D MODELLER OG SKETCHUP

Sketchup  er programmet jeg benytter meg av for å rydde opp i filer og for å tilpasse terreng. Mesteparten av disse innleggene vil fokusere på selve 3D modellene og ikke så mye på Sketchup.

Jeg kommer i tillegg til å skrive en del om 3d modeller, hvordan de lages, hvor man finner de beste tilbudene og fordeler og ulemper med ulike typer modeller.

PHOTOSHOP OG 2D BEHANDLING AV BILDER

Innlegg med photoshop som tema vil for det meste fokusere på bearbeiding av f.eks materialfiler og innsetting av 2D figurer på en allerede laget 3d illustrasjon. Noen innlegg om etterarbeiding vil komme etter hvert.

MEDLEMSFORDELER

Medlemmer hos 3D illustrasjoner vil med jevne mellomrom få mulighet til å laste ned gratis produkter. Dette kan være materialfiler, 3D modeller eller andre hjelpemidler. Det er gratis å være medlem. Fra mars 2019 vil det ikke lenger være mulig å laste ned gratis materialfiler og modeller fra mine sider med unntak om du er medlem hos 3D illustrasjoner og dermed får passord til sidene med nedlastinger. Les mer om medlemsfordelene.

INTERIØRSTILER*

Dette er et nytt tema som snart vil bli introdusert. Hvis man skal lage 3D illustrasjoner av et interiør så er det greit å ha litt kunnskap om ulike stilarter så man får en mer gjennomtenkt 3d illustrasjon. Eksempler på stilarter er skandinavisk, bohem, industriell og tradisjonell.

GRAFIKK*

Dette er også et nytt tema. Disse innleggene er egnet for deg som jobber mer med grafikk og lager f.eks bannere, annonser, bilder for bloggere og bilder for sosiale medier. Det er en liten overlapp med photoshop og 2D behandlingen av bildene, men på et mer grafisk nivå enn etterarbeiding av arkitektur illustrasjoner.

TRINN FOR TRINN*

Trinn for trinn innlegg vil vise en illustrasjon og gå gjennom hvordan den er laget. Noen er laget av meg selv og andre er referanser til andre bloggere og nettsider og å lage 3D illustrasjoner.

GJESTEINNLEGG**

Noen ganger vil det dukke opp innlegg som er skrevet av en gjesteblogger. Er du interessert i å skrive et innlegg så send med gjerne tekst og bilder på e-post.

HVORFOR JEG IKKE HAR ÅPENT KOMMENTARFELT PÅ BLOGGEN

Jeg har forsøkt å legge til kommentarfelt på bloggen, men det ser ut til å kun interessere spammere som fyller opp kommentarfeltet med linker til sine nettsider. Jeg er uansett aktiv på facebook, Instagram og Pinterest så det er mange muligheter for å komme i kontakt med meg. Du finner meg her:

PROGRAMMER JEG BRUKER FOR Å LAGE 3D ILLUSTRASJONER

Det finnes mange programmer som kan bli benyttet til å lage 3d illustrasjoner på markedet. Mange av programmene utfører ulike oppgaver og du må derfor finne den kombinasjonene som passer best til deg. Jeg har selv valgt å jobbe med DDS som tegneprogram, Sketchup som terreng program og Lumion som renderprogram. Hvis du vil vite mer om denne kombinasjonen kan du lese innlegget Treenighet innen rendering. Noen ganger kommer jeg også til å bruke photoshop og diverse mindre programmer for å lage materialer eller 3D modeller.

3D MODELLERING

DDS

DDS er programvaren jeg benytter meg av når jeg tegner opp boliger eller har behov for å tegne opp dwg filer. Dette programmet er mye brukt av firma som er innen småhusmarkedet, som f.eks Idehus og Boligpartner. Det jeg skriver om i innleggene med DDS har nødvendigvis ikke så mye med det å lage 3D illustrasjoner, men mer om forberedelse for å lage disse illustrasjonene. DDS har en egen modul som lar deg lage render i dette programmet. Det er best egnet til illustrasjoner av eksteriør.

Import av filer: dwg, dxf og 3DS

Eksport av filer: dwg, dxf, cfi, ifc, 3ds + generelle filformater i 2D som pdf, jpg, bmp og tga

LUMION

Lumion er et nederlandsk firma og et program som lager illustrasjoner i sanntid. Dvs du ser hele tiden hvilken effekt dine justeringer har og du slipper å vente mange timer på at en render skal bli ferdig. Det er et program som er svært brukervennlig og intuitivt når man skal lage 3D illustrasjoner og man får resultater raskt. De helt store fotorealistiske resultatene som proffene lager vil ikke Lumion klare å konkurrere med hvis du ikke er ekstremt god på programmet. For å klare dette kreves det nok en god del etterarbeiding i photoshop.

Import av filer: dwg, dxf, 3DS, fbx, obj, max (krever 3ds max tillegg), dae, skp

Eksport av filer: Egne programfiler, 4 bildeformater i jpg og  ulike oppløsninger av mp4.

SKETCHUP

Sketchup  er et lite, men kraftig program. Jeg bruker dette programmet når jeg rydder opp i 3ds og fbx filer, samt når jeg lager terreng til mine modeller. Skal du importere fbx i Sketchup så må du ha et tilleggsprogram. Jeg bruker SimLab fbx importer, det får du kjøpt hos SimLab 3D Plugins.

Import av filer: dwg, dxf, 3DS, ifc, dae, obj + bildefiler

Med tilleggsprogram: fbx

Eksport av filer: skp,  dwg, dxf, 3DS, ifc, dae, obj + bildefiler

MARVELOUS DESIGNER

Marvelous designer er et lite program fra Sør-Korea som lar deg lage klær og andre tekstiler. Programmet ble opprinnelig laget for klesdesignere, men er blitt mye brukt i 3D bransjen. Ikke bare til klær, men også til andre tekstiler som sengetøy, puter, gardiner, duker, flagg og lignende. Ett spennende program som jeg nylig har investert i så det vil komme flere innlegg om dette etterhvert som jeg får prøvd meg frem.

Import av filer: obj

Eksport av filer: fbx

MATERIALER

SUBSTANCE DESIGNER/SUBSTANCE PAINTER/BIT2MAP

Dette programmet er et sett med tre programmer av allegorithmics som alle er program hvor du jobber med materialer.

Substance Designer lar deg bygge opp et materiale fra grunn av eller justere allerede lagde materialer. Personlig synes jeg oppbygging av materialer fra bunn av i Substance Designer ble litt for abstrakt og vanskelig å skjønne hva man må gjøre i neste trinn for å komme videre.

Substance Painter benyttes når du skal "male" direkte på en figur. Med dette programmet kan du få til mange fine detaljer, men det er svært tidkrevende. Jeg har ikke brukt dette så mye da det krever mye ressurser fra din pc mens du jobber. Programmet viser endringene i sanntid.

Bit2Map er det siste programmet deres og det lar deg lage materialer ut fra et bilde. Du kan legge inn et bilde, helst sømløst, og da vil programmet generere tilleggs filer for blant annet normal map, gloss og AO. Dette programmet benytter jeg meg av hyppig.

OMNITILES

Omnitiles er et program som er utviklet i Tyskland av grunnleggeren bak VIZPARK. Ideen med dette programmet er at du bygger opp fliser og legger et materiale til hver flis for å så skape et sømløst materiale. Disse materialene er hovedsaklig i form av keramiske fliser, marmor, teglstein og lignende. Jeg hadde håpet å kunne bruke det til å lage andre mønster også.

ETTERBEARBEIDING

PHOTOSHOP

Photoshop er nok det mest kjente bilderedigeringsprogrammet som finnes. Man kan bruke materialfiler og lage en 3d illustrasjon direkte i Photoshop.

BONUSSIDER

Det er ikke bare blogginnleggene du vil finne på mine nettsider. Jeg har også en rekke bonussider:

MEDLEMSFORDELER

Som medlemmer hos 3D illustrasjoner vil du få et passord som man kan bruke på medlemssiden. På denne siden vil du finne diverse materialer og modeller som du kan bruke for å lage 3D illustrasjoner.  Innholdet på disse sidene vil kun være tilgjengelig i en kort periode, så det lønner seg å sjekke ofte. Her er noen eksempler på hva du kan få:

  • Materialfiler i ulike fargevarianter

  • 3d modeller av gjenstander

  • 3D modeller av boliger og andre bygninger

  • 2D bilder

  • Pdf med oppsummering av bloggposter du kan skrive ut

VIDEREUTVIKLING AV BLOGGEN

I tiden fremover ser jeg for meg at denne bloggen vil utvikle seg videre. Jeg kommer da til å fokusere mer på følgende:

  • Flere gjesteinnlegg

  • Flere inspirasjons innlegg

  • Flere gjennomganger av enkelt prosjekter

  • Flere spesifikke tips og triks

  • ...dine spørsmål

HVA JEG SELGER

I utgangspunktet så er vel informasjon jeg deler med dere som er det jeg selger, men desverre så er ikke dette noe som generere inntekt. Siden denne bloggen er både tidkrevende og medfører en del kostnader trenger jeg en del inntekter for å kunne drifte den. Det jeg selger er følgende:

AFFILIATE

For å drifte bloggen har jeg også inngått affiliate-avtaler med selgere av 3D modeller og materialer for å lage 3D illustrasjoner. En affiliate-lenke betyr bare at jeg får en liten provisjon hvis du kjøper et produkt etter at du har følgt min lenke. Dette medfører ingen kostnader for deg. Jeg setter derfor stor pris på at du følger mine lenker så jeg kan sikre fremtidig drift av denne bloggen.

Jeg har for tiden følgende avtaler:

ANSVAR OG PERSONVERN

Følger du en mine lenker så er ikke 3D illustrasjoner lenger ansvarlig med tanke på personvern og data som blir samlet inn om deg. Dette skal alle disse sidene ha egne sider om personvern. 3D illustrasjoner er heller ikke ansvarlig for produkter du eventuelt kjøper. Dette må tas direkte med selger. Jeg vil uansett ikke anbefale produkter jeg ikke har prøvd. Les mer om personvern på denne siden.

3D illustrasjoner signatur
  • 3D illustrasjoner 6 photoshop teknikker alle 3D illustratører bør kjenne til

  • lage 3D illustrasjoner