
Når man skal invester i 3D modeller lønner det seg å sjekke ut hvordan modellen er bygd opp før man gjennomfører et kjøp. Det er i hovedsak to typer 3D modeller, åpen og lukket form. Hvis vi ser bort i fra filformatene så er dette de to typene man bør se litt nærmere på.
FORSKJELLEN PÅ ÅPEN OG LUKKET FORM
En åpen modell består normalt av polygoner som har en fremside og en bakside som begge er synlige i modellen. Dvs at tykkelsen på f.eks et blad er så lite det kan bli siden det egentlig ikke har noen tykkelse i modellen, kun polygonets form. Hvis vi ser på rosemodellen fra Cgaxis så ser vi at rosebladene er bygd opp av tynne skiver og egentlig ikke har noen tykkelse. Dette er etter min mening en dårligere modell enn den lille planten i krukke fra Cgaxis. Den lille planten er bygd opp av flere polygoner som danner en lukket form, dvs vi ser aldri baksiden av polygonene, kun yttersiden.

HVA SÅ? HVORDAN PÅVIRKER DETTE MIN ILLUSTRASJON?
Avhengig av type renderprogram du benytter deg av kan valget mellom åpen og lukket form ha mye å si for din illustrasjon. Selv bruker jeg Lumion og dette programmet klarer ikke å lese baksider av polygoner, med unntak av baksider som har fått sitt eget materiale. Flesteparten av de modellene jeg har kjøpt hos Cgaxis, Evermotion, VIZPARK, Design Connected og CG connected har ikke fått et eget materiale på baksiden av polygonene. Hvis denne overflaten er merket «default» som materiale så vil ikke renderprogrammet lese det og deler av modellen blir gjennomsiktig. Se bare i eksemplene under som viser problemet med rosene.

HVORDAN FIKSE DETTE
For å fikse problemet må du gå inn i den originale modellen og tilskrive et materiale på de feltene som blir usynlige i ditt renderprogram. På rosene ville jeg nok valgt å kun legge til en rød farge på selve blomsten og en grønn farge på bladene. Denne modellen ville jeg aldri valgt å bruke i en illustrasjon av en detalj, men mer i en illustrasjon hvor rosene står på et bord eller en hylle litt lengre inn i rommet.
Neste spørmål blir jo da hvilken programvare man skal benytte seg av for å rette opp dette. Selv har jeg kjøpt fbx modeller som er et autodesk program. Da jeg ikke jobber i autodesk så får jeg ikke løst dette på en enkel måte. Jeg har da valgt å bruke Sketchup med tilleggsprogrammet SimLab fbx eksporter. Dette programmet lar meg importere fbx filer i Sketchup hvor jeg så kan rette feil og eksportere filene i skp, 3ds eller fbx format.
Håper dette hjelper deg med å velge riktige modeller for dine illustrasjoner.


TOPP 5:
o Lage 3D illustrasjoner
o Her er trikset som lar deg rydde opp i kommandofila på få minutter!
o Slik lager du en mer brukervennlig 3ds-fil i DDS
o Slik komponerer du dine illustrasjoner som et maleri
o Last ned filer

INNLEGG OM 3D MODELLER
o Hvorfor jeg foretrekker lukkede former over åpne former
o Skal – skal ikke? Se innvirkningen skalafigurer har på dine illustrasjoner
o Vurdering av ny leverandør av 3d modeller
o Slik lager du sol og skyggediagram
o Valg av skalafigur kan være avgjørende i dine illustrasjoner
o Har du lurt på hvordan 3D skalafigurer lages?
BYTTE TEMA:
TIPS o MEDLEMSFORDELER o MATERIALER o LUMION o 3D MODELLER o DDS o PHOTOSHOP
