HVA ER NORMAL MAP

Hvis du har en overflate, f.eks sengtrekk som vist på bildene under, så har du vanligvis et mønster på en bildefil og teksturen av stoffet på en normal map. En normal map er med andre ord en slags bildefil som forteller renderprogrammet hvordan det skal lese og skyggelegge materialet. En normal map vil ha stor innvirkning på hvordan teksturen av et materiale oppfattes, er det glatt, er det vevd, er det stikket osv. Det er normal map som styrer relieffet, dvs dybde forskjellene i materialet.

Når man legger inn et materiale selv i Lumion har man to ledige felt hvor man kan legge inn dette under standard materialer. I den øverste feltet legger man inn selve materialet med de riktige fargene. I det nederste legger man inn normal map. Lumion kan lage normalmap selv etter det første bildet. Hvis dette bildet er av et mønster, f.eks tekstil, så er det ikke alltid det er interessant å skape dybde forskjeller mellom de ulike delene i mønsteret. Da fremstår mønsteret ofte som en form for broderi. Noen ganger fungerer dette, men ofte er det mer ønskelig å få frem teksturen av selve stoffet fremfor mønsteret. Dette kan man gjøre ved å bruke ulike normal maps.

HVOR FÅR MAN TAK I NORMALMAP?

Normal map er noe som generes av et software program. Det skal mye til for å kunne klare å lage et selv. Hvis man googler normal map så får man opp flere bilder. Det er de blå bildene, med noe hint av lilla og grønt som er interessant. Last ned noen bilder og se hva de gjør med materialene dine. Kanskje er du heldig og finner noen som er brukbare. Dessverre så er de fleste bildene ubrukelige da de ofte har en logo plassert over seg eller er klippet så de ikke er sømløse.

Et alternativ da er Substance player (Substance player). Dette programmet er et program hvor man kan generere ulike materialer basert på forhåndslaget materialer. Gratis versjonen kommer med 12 gratis materialutgangspunkt. Disse må ikke forstås som 12 materialer med en mulig fremstilling hver, men som 12 utgangspunkt for å skape flere materialer. Det er da mulig å lage alle slags underlag som basis – normal map – glossiness – height – rughness – ambiant occusion og mange flere.

Denne videoen forklarer dette nærmere. Videoen er en av fire videoer om emnet:

SUBSTANCE

Jeg har valgt å investere i Substance player, Substance designer, Substance painter og Bit2map fra Allegorithmic. For en sum på 239 dollar (ca 1.850 norske kroner) i året så er dette vel verd pengene. Jeg bruker spesielt Substance palyer og Bit2Map. Substance player er ferdiglagede materialfiler med mange muligheter innen hver materialfil og Bit2Map brukes hvis jeg skal lage materialer selv med utgangspunkt i et bilde. Prisen er for en lisens på programmene, så det er en sum som må betales hvert år. Fordelene er at man får lov til å laste ned opptil 30 materialfiler hver måned. Glemmer man det en måned så blir disse overført til neste (+ for den :)) Hvert material har uendelig mange varianter. Noe du kan se i videoserien over.

Jeg har lastet ned mange materialfiler og tatt ut normal maps på disse. Galleriet under viser eksempler på disse. Jeg har plassert min logo over bildene fordi i følge Substance sin nettsider så har jeg ikke lov til å dele bildene med noen, men jeg kan vise de frem.

TESTING AV NORMAL MAP

Jeg har lastet ned en seng fra 3dwarehouse og brukt denne sengen som et utgangspunkt for testingen av ulike teksturer på tekstiler. På bildene under har jeg valgt å la de grå feltene være urørt, og brukt samme trykk på tekstilene. Normal map er i samme skala på alle bildene. Noen kunne med fordel blitt redusert, men jeg ville vise dere hvor mye en normal map kan endre en tekstur, uten å tilpasse det noe ytterligere.

Se bildene under:

3D illustrasjoner signatur
  • 3D illustrasjoner 6 photoshop teknikker alle 3D illustratører bør kjenne til

  • lage 3D illustrasjoner