Er du lei av at skalafigurene dine er så like og at de har samme farge på klærne på samtlige bilder? Dette kan du endre i photoshop (helst fullversjon for da kan du bruke raw camera funksjonen istedet). For å få til dette trenger du teksturfilen til skalafiguren din. Hvis du har kjøpt en 3D skalafigur skal denne være med i filene du laster ned. Skalafigurer fås kjøpt på flere nettsider og med ulike kvaliteter. Les mer om tips om valg av skalafigurer. Jeg foretrekker Renderpeople da de i tillegg til teksturfilen og normal map også inkluderer maskeringsfiler så det er lettere å endre fargene i photoshop.

ORIGINALE FILER

Under finner du filene som er med en 3D skalafigur fra Renderpeople. Øverst fra venstre; to stk diffus map, to stk normal map, deretter en maskeringsfil for håret. Under fra venstre: maskeringsfil for overdelen, skoene, huden og skjørtet.
fileksempler 3d illustrasjoner

HER ER FIGUREN I ORIGINALFARGENE FRA SELGEREN

ENDRING I PHOTOSHOP

Start med å åpne teksturfilen (diffus) og de maskeringsfilene du trenger (overdel, skjørt, sko) i photoshop. Kopier hele laget og legg den inn på et nytt lag. På dette laget aktiverer du maskeringen (liten figur som ser ut som en mappe med en runding på). Da vil du få opp en hvit firkant ved siden av miniatyrbildet av laget som er hvit. Klikk på denne hvite firkanten så den er aktiv og trykk deretter på kanaler (channels). Da vil du få opp en struktur lik denne:

kanaler photoshop

Klikk på det nederste «maskeringslaget» (som er hvitt hos deg) så denne kanalen er aktiv. Lim deretter inn den delen av figuren du vil endre på. Jeg har limt inn maskeringsfilen for skjøret i dette eksemplet.

Når du går tilbake til lagene (layers) så vil det se omtrent slik ut.

lag photoshop

Nå kan du jobbe med skjørtet. Ved å trykke adjustment —> replace color kan du endre fargen på skjørtet.

photoshop

Det holder vanligvis med å klikke på skjørtet med pipetten og deretter endre «Hue» for å få til en ny farge.

justering

Etter at det er justert iht fargen du ønsker trykker du ok og gjør deretter alle lagene flate. Hvis du skal endre overdelen også gjør du samme prosessen på nytt, men bruker da maskeringsfilen for overdelen. Trykk deretter lagre som og lagre teksturfilen på pcen din. Neste gang du skal bruke skalafiguren i en illustrasjon trenger du bare å bytte ut teksturfilen til den du nettopp har laget.

HER ER NOEN RESULTATER

MANGLER DU MASKERINGSFILENE

Det er mulig å gjøre samme prosess med filer uten å ha maskeringsfiler, men da med risiko for å fargene blør litt utover og du risikerer å endre farger på deler du ikke ønsker å endre farge på.

Hvis du skal gjøre det bør du justere baren «fuzziness» frem og tilbake så de hvite feltene i forhåndsvisningen kun er hvit på de delene du ønsker å endre.

FLERE MODELLER:

Sjekk ut «Janna» fra Renderpeople her.

3D illustrasjoner signatur
  • 3D illustrasjoner 6 photoshop teknikker alle 3D illustratører bør kjenne til

  • lage 3D illustrasjoner