En av mine kilder til å finne inspirasjon og ideer til neste illustrasjon finner jeg på Behance. Blant de mange artistene som publiserer sine bilder og prosjekter der fant jeg en artist som heter Oly Stingel. Jeg kontaktet han og har fått lov til å vise bildene her. Hans arbeider skilte seg ut fra de andre som laget render av interiør. Det som gjør illustrasjonene til denne artisten så spesielle erde mørke fargene og bruken av sterke kontraster mellom lys og skygger. For å få et fargevalg som sort til å fungere må man jobbe med teksturer, strukturer, kontraster og refleksjon for å få en god illustrasjon.  

FØRSTEINNTRYKK AV ILLUSTRASJONEN

Det var spesielt denne illustrasjon av en gang som fanget min oppmerksomhet. Det jeg liker spesielt godt er måten lyset og skyggene brukes på i illustrasjonene.  Betrakteren er plassert i skyggen og ser mot møblene i gangen med dekorative gjenstander og potteplanter. Disse elementene er delvis belyst av de to lampene i bildet, men mest av en usynlig lyskilden lengre inn i bildet. Dette er med på å skape en dybde i illustrasjonen og forteller oss at det er en verden bortenfor det i ser.

SORT SOM FARGEVALG

Fargevalget er også spennende i og med at det nesten ikke er farger i det hele tatt i illustrasjonen. Det er hovedsaklig sort, eller veldig mørk grå, som er den dominante fargen med litt tillegg av dempede grønne farger på plantene og  det gyldne lyset som også gjentas i de dekorative samle gjenstandene på reolen. Alle fargene i illustrasjonen har dempet og tilnærmet lik fargemetning som gjør at fargene passer godt sammen.

VARIERENDE TEKSTUR

Hvis du ser nærmere på aller overflatene så ser du at selv om flesteparten er sorte så er de ikke jevnt sorte. Veggene har fått en matt overflate med tilnærmet kalkmaling med sine sjatteringer som gir liv til bildet. Det er også stor variasjon i fargene på gulvbordene og i stigen som står langs veggen.

STRUKTUR I 3D MODELLENE

I tillegg til å variere stort på teksturen innen hvert materiale er det også mange detaljer i bildet. Jeg tenkere da på utskjæringene på skapdørene, bruken av listverket langs gulv og tak samt metallgitteret på høyre side. Alle disse elementene er sorte, men fordi de er såpass detaljerte og laget som 3D former vil de skape spennende mønstre når en lyskilde treffer disse.

KONTRASTER I SORT TEKSTUR

Når 3d formene blir opplyst kaster de skygge som gjør at det oppstår kontraster i bildet som er med på å bygge opp taktiliteten på overflatene. Legg også merker til hva som skjer når den mørke veggen langs venstre side møter lyset fra lengre bort i gangen. Det gir en meget skarp kontrast i en vertikal linje. Dette får bildet til å poppe og skaper dybde og liv.

REFLEKSJON I MATERIALENE

Bruken av refleksjoner er også brukt veldig bra i denne illustrasjonen. De fire samleobjektene midt i bildet er nok de som er tydeligst og som dermed får de til fungere som et fokuspunkt. De er reflekterende i både glasset og metallet inne i glasskuplene. I tillegg er overflaten på reolen opplyst slik at det kommer en tynn horisontal linje midt i bildet. Dette er effekter som får våre øyne til å automatisk søke mot denne delen av illustrasjonen og er med på å forsterke fokuspunktet.

Det er andre reflektive overflater i illustrasjonen, men de har som oppgave å definere en form eller et materiale. Legg merke til den subtile refleksjonen i gulvlisten på venstre side, refleksjonen fra lampen på veggen på venstre side og refleksjonene i gulvet. Refleksjonene på veggen og på gulvet viser også litt ujevnheter som er med på å gi illustrasjonen en mer realistisk fremstilling.

BALANSEN I ILLUSTRASJONEN

Illustrasjonen er også godt balansert med de to lampene på høyre siden som balanserer for den skulte lyskilden på venstre side. Det er horisontale linjer i reolen som er med på å dempe og forankre bildet til gulvet. Det ser ut som om at artisten har brukt tredelingsreglen som fotografer ofte henviser til, bevisst eller ubevisst, ved komposisjonen av bildet. Hvis vi deler bildet inn i tre like horisontale deler og tre vertikale deler og ser nærmere på illustrasjonen ser vi dette. Veggen på venstre side og veggen på høyre side (+ bysten) er i hver sin vertikale del og fokus (samle gjenstandene) er plasserte perfekt i midten av bildet.

BESKJÆRING AV BILDET

I de fleste renderprogram er det et liggende format som er gjeldene som oftes i et 2:1 format. I denne illustrasjonene er det et stående format som er valgt. Det mener jeg var et godt valg. Jeg tror ikke effekten av bildet ville vært like stor om det var i liggende format. Når man lager illustrasjoner av interiør i stående format er det ofte slik at øverste halvdel av bildet (eller veggen) blir en tom vegg eller inneholder bare et bilde. Her er det valgt å sette inn tre hyller med potteplanter. Dette fyller opp veggen med former og strukturer, men uten at det tar fokus bort fra samle gjenstandene.

KONKLUSJON

Artisten har lyktes svært bra med å skape en mørk, men innholdsrik illustrasjon. Mye takket være kombinasjonen av teksturer, strukturer, kontraster og refleksjoner.

Se mer av hans arbeider på www.olygon.ch eller på hans instagramkonto. Under finner du noen flere av hans bilder:

3d illustrasjoner | sort interiør | vaser, lampe og blomster på en sort kommode i et mørkt rom
3d illustrasjoner | sort interiør i velur | stoler og bord foran et stort vindu med gardiner
3d illustrasjoner | sort interiør med en hvit engel og et stort vindu med gardiner
3D illustrasjoner signatur
  • 3D illustrasjoner 6 photoshop teknikker alle 3D illustratører bør kjenne til

  • lage 3D illustrasjoner