Som vanlig når man har investert i program som kommer med et eget bibliotek går det ikke lenge før man følger at man har «brukt opp» biblioteket og man ønsker flere ting eller flere valgmuligheter som farge og materialer på disse tingene. Dette er noe jeg selv erfarer da jeg fort blir lei av det samme biblioteket og objektene og er stadig på søk etter det neste fantastiske objektet.

Her er noen av de sidene jeg benytter når jeg drar på «skattejakt» samt en vurdering med fordeler og ulemper med disse sidene.

KOSTNADSFRIE NETTSIDER

De første sidene jeg vil vise er sider hvor man kan laste ned objekter kostnadsfritt. Dette kommer selvfølgelig med en pris; varierende kvalitet og usikkert opphav.

http://3dwarehouse.sketchup.com/

Dette er den hellige gral når det kommer til Sketchup modeller. Her finner du alt du måtte tenke på og mere til. Her kan du også laste opp dine egne filer i tillegg til at du kan opprette din egen profil og lage egne samlinger av objekter du har som favoritter. Da slipper du å ha de lokalt på din egen pc og kan enkelt hente frem disse filene ved behov ved å importere de etter hvert som du jobber med prosjekter i Sketchup.

Selv har jeg denne profilen: https://3dwarehouse.sketchup.com/user/0b132bb7-fb0f-42b3-b2e6-36a229a4fe90/3D-illustrasjoner?nav=models trykk på collections for å se favorittmappene mine. Denne profilen og mappene med objekter er under konstant endring og nye favoritter legges til etter hvert som jeg finner noen.

Ulempen med denne siden er at her finner du alt; også elendige modeller og tjuvgods, plenty med tjuvgods. Filer stjeles over en lav sko og legges ut på nytt under et annet navn. Man finner også f.eks 3D modeller av personer som man ser er fra sider som www.axyx.com eller www.renderpeople.com.

www.3dbar.net

Da jeg først startet med 3D illustrasjoner i Lumion (uten Sketchup) brukte jeg denne siden mye da den hadde filformatet 3ds som hovedformat. Denne siden sees ut som om driftes av noen få personer som poster en 3ds fil hver dag. Her er det mye fint, både i modeller og materialer. En stor fordel er at objektene ofte kommer i sett, som f.eks en lenestol, en toseter, en treseter, en puff og et bord. De ulike objektene kommer samlet i en 3ds-fil, men du kan selv separere de i f.eks Sketchup.

Det er begrensninger i hvor mange du kan laste ned i døgnet. Det ser ut som om at det magiske nummeret er 8 stk nedlastinger pr dag.

Ulempen med denne siden er begrensningene i daglig nedlastinger og den irriterende popup-annonsen for Facebooksiden deres.

https://archive3d.net/

Denne siden er også blant de første jeg brukte. Her finner du mye av de samme objektene som på 3dbar.net. Denne siden har ingen begrensninger i antall nedlastninger. Ulempen er at mange av objektene inneholder feil og må rettes på. Feilene kan være at en stol har en ryggstøtte som er forskjøvet eller at origo ikke er i nærheten av objektet. Det siste er den mest irriterende. Det har skjedd så mange ganger at jeg har lastet inne et objekt i Lumion og så er origo flere meter unna objektet. Det er så håpløst å få plassert objektet når det er sånn. Man kan fikse disse småfeilen selv i f.eks Skethup.

Jeg har gått litt bort fra denne siden da jeg ikke er helt enig i kategoriene deres og hvilket produkt som skal hvor.

www.sketchuptextureclub.com og www.sketchuptexture.com

Disse to nettsiden er egentlig samme side, opprinnelig startet av studenter i Italia. På disse sidene må man registrere seg via e-post for å få lov til å laste ned filer. Gratisversjonen gir deg kun tilgang til selve materialfilen, utvidet medlemsskap gir deg mulighet til å laste ned andre filer i tillegg som f.eks: normalmap, bump, gloss og AO. Siden bærer preg av å være knyttet opp mot V-ray.

Jeg har brukt en del av rommodellene de har for å ha en ferdig laget modell når jeg har behov for å øve meg på ulike teknikker når det kommer til 3D illustrasjoner.

www.skalgubbar.se

Jeg liker initiativet bak denne siden. Den er driftet av en kar i Sverige som har skjønt behovet arkitekter har etter skalafigurer i sine illustrasjoner. Han tar bilder av sine venner i daglige gjøremål og lager 2d filer som vi fritt kan laste ned og bruke i våre illustrasjoner så lenge de brukes som en skalareferanse til en bygning og ikke for å vise frem selve skalafiguren. + + + til denne karen.

BETALINGSSIDER

De neste sidene er sider hvor man får noen få gratis modeller, men må betale for de som er bedre. Fordelen med disse sidene er at objektene er utviklet av profesjonelle og du vet hvem som har laget det og ar du har tillatelse til å bruke de videre.

https://secure.axyz-design.com/

Flere av 3d personene i Lumion er laget av nettopp dette firmaet. Da vet man at man trygt kan stole på både kvalitet og opphavsrett. Kvaliteten på disse 3D figurene er veldig god og det vises også på prisene. Pris for en person i 3D er 19 euro og det er mulig å få rabatter på opptil 25% hvis man kjøper mange modeller.

https://renderpeople.com/

Denne siden er lik axyz, men kvaliteten er løftet enda mer. Det samme er prisene. Pris for en modell er 49 amerikanske dollar. Hvis man ser litt nærmere på figurene så ser man at det er verd prisen. Kvaliteten er fantastisk.

Og det er litt morsomt at Philip posed 014 sitter med fult snowboard/slalom utstyr på og i pose 013 humper han rundt på krykker 🙂

www.poliigon.com

Dette firmaet har levert teksturer av høy kvalitet til Lumion så jeg bestemte meg for å sjekke litt nærmere. En av personene bak dette firmaet er «Blender Guru», en youtuber; https://www.youtube.com/user/AndrewPPrice som jobber mye med Blender, et gratisprogram. Han har mange fine youtube filmer om blender og noen få om visualisering generelt.

Materialene på denne siden er gode og kommer med alle maps.

www.allegorithmic.com

Dette firmaet har flere softwareprogrammer som fokuserer på materialer og overflater. Lisensen for et år på disse programmene koster 239 amerikanske dollar og da får du tilgang til følgende:

Substance painter – et program hvor du kan “male” dine 3D modeller. Dette programmet krever mye av din pc og er mer beregnet for animasjoner og spillbransjen. Jeg har ikke brukt dette programmet da jeg får en advarsel fra programmet om at pcen min er for svak og programmet vil mest sannsynlig krasje etter en stund. Det gjør ingenting for dette er uansett ikke innen det området jeg jobber med.

Substance designer med dette programmet kan du lage dine egne materialer fra grunn av uten å nødvendigvis ha et bilde som utgangspunkt. Jeg har forsøkt dette og kommet frem til at du må vite ganske mye og de ulike oppbyggingene for å dra nytte av dette programmet. Hvis du ønsker å lage materialer selv så har du det du trenger her, du må bare være villig til å legge mye tid i opplæring.

Substance player – dette liker jeg. Programmet er I utgangspunktet gratis, men med det årlige abonnementet kan man laste ned 30 materialfiler i måneden i tillegg til de 12 som er gratis. Hver materialfil har mange muligheter og med de 12 gratis materialfilene kan man lage seg et tusentalls varianter av et materiale. F.eks på et materiale som snø med fotspor kan man justere hvor mange fotspor det skal være og hvor dype de skal være. Programmet genererer alle maps du trenger for å lage PBR materialer (Physically Based Rendering). Det eneste du trenger i tillegg er Photoshop for å sette sammen ulike maps.

I Lumion må man gjøre følgende:

Programmet gir deg mange spennende materialer i høy kvalitet. Du kan også laste ned materialer som brukere har lastet opp (substance share). Disse er vanligvis av en lavere kvalitet enn det Allegorithmic selv lager og bærer preg av at brukerne tilhører gaming-industrien (zombi, blod og gørr, mars-landskap o.l).

Bit3Map – Dette programmet kan du bruke for å lage materialer selv med utgangspunkt i et bilde. Kravet til bildet er at det ikke har for lav oppløsning, er kvadratisk og sømløst. Dette er et godt program hvis du f.eks skal lage et tregulv, men ikke ønsker å lage dette med jevn overflate med homogen refleksjon. I Bit2Map kan du lage en egen map med relieff/bump og en mask som dekker til deler av gulvet som ikke skal ha refleksjon.

Summa summarum denne nettsiden og programmene dekker «alt» du har behov for.

CGtrader, Turbosquid, 3darchshop, Evermotion og SketchFab

Disse nettsidene har jeg ikke brukt noe særlig. Dels fordi modellene er fantastiske, men i det dyreste laget og fordi nettsidene virker mer fokusert mot gamingindustrien og ikke har så mange modeller og teksturer som kan benyttes i forbindelse med 3D illustrasjoner av arkitektur. I tillegg har noen av de filformater som mine programmer ikke støtter. Eksempler er filer for blender og 3dsMax.

Håper dette var av interesse og fortell oss gjerne hvor du henter dine 3D modeller og materialer fra.

Kilder bilder: skjermdump av nettsidene, februar 2018.

3D illustrasjoner signatur
  • 3D illustrasjoner 6 photoshop teknikker alle 3D illustratører bør kjenne til

  • lage 3D illustrasjoner